Ahad, 3 Mac 2013

Sebelum Pintu Taubat Tertutup~

assalammualaikum w.b.t., salam sejahtera dan salam semalaysia~
 
 
Wahai Tuhan jauh sudah
Lelah kaki melangkah
Aku hilang tanpa arah
Rindu hati sinarMu

Wahai Tuhan aku lemah
Hina berlumur noda
Hapuskanlah terangilah
Jiwa di hitam jalanku

Ampunkanlah aku
Terimalah taubatku
Sesungguhnya Engkau
Sang Maha Pengampun Dosa

Ya Rabbi izinkanlah
Aku kembali padaMu
Meski mungkin takkan sempurna
Aku sebagai hambaMu

Ampunkanlah aku
Terimalah taubatku
Sesungguhnya engkau
Sang Maha Pengampun Dosa
Berikanlah aku kesempatan waktu
Aku ingin kembali
Kembali kepadaMu

Dan mungkin tak layak
Sujud padaMu
Dan sungguh tak layak aku
 
Jangan Takut 'tuk Sujud Bertaubat

Dalam riwayat Muslim ada menyebut,
dari Abu Musa bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

"Sesungguhnya Allah membukakan TanganNya pada malam hari untuk menerima taubat orang yang melakukan dosa pada petang harinya.
Allah juga membukakan TanganNya pada siang hari untuk menerima taubat orang yang berbuat dosa pada malam harinya,
sampailah matahari terbit dari tempat tenggelamnya (kiamat)."
 
lihat, 24 jam waktu Allah buka untuk mengampunkan dosa-dosa kita.
betapa Pemurahnya Tuhan kita. masjid pun tak bukak 24 jam tau~ 
 
tapi kita masih lagi menangguh-nangguh, menunggu-nunggu,
beralasan 'tak sampai seru lagi'.. masih tak ready untuk bertaubat.
 
hairan... aku pun juga hairan dengan diri sendiri.. sebab aku pun lebih kurang sama  jgak..
peluang da kat depan mata kita, tapi taknak jugak pegang amik cepat-cepat..
 
bila dah nyawa di kerongkong, pintu taubat sudah tertutup.
menyesal pun dah tak guna.


Cara Taubat Paling Senang

solat sunat dua rakaat diniatkan dengan sungguh-sungguh semata2 memohon keampunan dari Allah. "Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana Allah Taala".
bacalah apa sahaja surah yang diketahui.
 
Yang penting, insaf betul-betul, tidak lagi mengulangi dan mengharapkan hidup baru dalam redha Allah.
 
aku doakan diri aku sendiri agar berjaya bertaubat..
Juga buat kamu sekalian. inshaaAllah... amin.......~

 


Ya Allah!
Sesungguhnya aku adalah
orang-orang yang menzalimi diri sendiri
dan berbuat zalim pada orang lain.
Ampuni aku Ya Allah! Ampuni aku..
Pimpinlah daku, luruskanlah hatiku.
Kawallah mazmumahku
agar tidak merosakkan agamamu
dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain.....


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
~Namun Jika Nafas Telah Sesak Di Kerongkong..
Disertai Dengan Bunyi Sakaratulmaut Di Dada..
Pada Ketika Itu, Kamu Pasti Meyakini Dengan Sebenarnya..
BAHAWA SELAMA INI KAMU HIDUP DALAM KEADAAN TERPEDAYA~


 

~wassalam~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan